onsdag 2 april 2014

Godaste frallorna eller som hamburgerbröd...



Jag har genom åren haft många sykurser och träffat på så många trevliga människor så att det inte är klokt! Det är något magiskt med att träffas i en grupp och arbeta med sina händer, utbyta erfarenheter och umgås. Ja och sedna är det ju det här med fika.... Några av mina allra bästa och mest älskade recept har jag fått av sykursdeltagare! Som tex det här receptet på kalljästa frallor är helt outstanding i mitt tycke! Nu är inte min frallor i närheten utseendemässigt av dem jag blev bjuden på en gång för många år sedan , men goda är de definitivt!

Japp, idag bjuder jag på ett av mina bästa recept som är alldeles utmärkt även till hamburgerbröd!

Kalljästa frallor
  Ugn:200-225° C
7-8 hg vetemjöl
125 g smör eller margarin ( jag väljer nästan alltid smör)
75 g jäst
½ tsk salt
2 msk socker
½ liter kall mjölk

Jag brukar ta fram smöret en stund innan jag skall baka och låta det står i rumstemperatur så att det blir lite mjukt
Rör ihop smör och vetemjöl. Blanda jästen med mjölk, salt och socker Tillsätt mjölken  lite i sänder  och låt degen sedan vila i 10 minuter.

Baka ut till runda bullar som lägges på en smord plåt eller på bakplåtspapper
Låt bullarna jäsa i två timmar på plåten 
Sätt in ugnen och grädda tills de har fått fin färg

2 kommentarer:

  1. Det receptet måste jag absolut prova!
    Så mysigt det ser ut med din sons fina lilla vårbukett brevid. :)

    SvaraRadera
  2. Spännande, hur många frallor blir det ungefär?

    SvaraRadera